Bier in blik, het blijft voor het grote publiek een moeilijke combinatie. In België zijn verschillende pilsmerken al lang verkrijgbaar in blik, maar speciaalbieren in blik blijven eerder uitzonderlijk. Enkele brouwerijen durfden hierin al een eerste stap te zetten. Zo lanceerde Brouwerij Curtius enkele jaren geleden hun Torpah-gamma op blik. Toch blijft het beperkt en dat heeft alles te maken met hoe de consument kijkt naar bier in blik. Dit is jammer, want blik heeft al een lange weg afgelegd en is bezig aan een opmars in Europa. We zetten alvast enkele voordelen op een rijtje.

Smaak

De smaakvervuiling die je vroeger kreeg doordat het metaal reageerde op de inhoud, behoort tot het verleden. Tegenwoordig wordt blik voorzien van coatings waardoor er geen smaakreacties meer plaatsvinden. Daarnaast heeft blik een sterk voordeel voor de smaak van bier. Licht is namelijk één van de grote vijanden van bier. En blik laat in tegenstelling tot een donkere fles helemaal geen licht door

Design

Vergeet de saaie of lelijke blikken die je kent en maak kennis met de ontzettend kleurrijke wereld van speciaalbieren in blik. Groot-Brittannië neemt hier duidelijk het voortouw in. In Londen ontdek je nu al meerdere brouwerijen die hun bieren voornamelijk of uitsluitend in blik op de markt brengen. Vaak gaat het om opvallende designs en verfrissende branding, iets wat we in België nog meer kunnen gebruiken.

Hop

Sterk gehopte bieren moet je zo vers mogelijk drinken. Liefst binnen de 4 maanden zelfs. Daar blikken geen licht doorlaten, zijn ze ideaal voor hoppige bieren zoals bijvoorbeeld IPA’s. Het effect van licht op de hop in het bier is dat er een ‘lichtgeur’ gecreëerd wordt die veel weg heeft van kattepis, ten allen tijde te vermijden dus.

bier in blik
(c) Steven Richardson voor Het Laatste Nieuws

Een aantal favorieten

Hepcat – Gipsy Hill Brewing

Uit Zuid-Londen komen al enkele jaren prachtige brouwsels voort, onder andere dankzij Gipsy Hill Brewing. Hun bieren herken je meteen aan de geslaagde illustraties van Marcus Reed, die op blik zeer mooi afgebeeld worden. Eerder sober maar wel zeer geslaagd, zo kan je zowel de vormgeving als de bieren omschrijven. De session IPA blijft één van de favorieten. De aroma’s van tropisch fruit komen je meteen tegemoet in de neus van deze laag alcoholische IPA. Het zijn de 4 hopsoorten Mosaic, Citra, Ekuanot and Motueka die het bier zijn hopfruitigheid en leuke bitterheid vorm geven.

Little Black Dress – Brouwerij ’t Uiltje

Toen de Haarlemse brouwerij Uiltje in 2012 het levenslicht zag, hadden ze nog geen eigen brouwerij. Gelukkig konden ze terecht bij stadsgenoot Brouwerij Jopen. Sinds 2016 roeren ze in hun eigen ketels. De alomtegenwoordige uil op de blikken en in de naamgeving verwijst naar de eigenaar Robbert Uyleman. Little Black Dress is zijn eerbetoon aan de iconische Audrey Hepburn. Zij maakte het mode-item ‘little black dress’ onsterfelijk met haar prachtige zwarte Givenchy jurk in Breakfast at Tiffany’s. Typerend voor een Black IPA raken hoppige toetsen van een IPA verweven met de typische koffiebitterheid van een stout. 

Ruination – Stone Brewing

Opgericht in 1996 maakte Stone Brewing deel uit van craf beer revolution die Californië en de rest van Amerika zou overspoelen in de daaropvolgende 20 jaar. Hun Stone IPA’s maakte tijdens zijn begindagen indruk en is nog steeds een topper. Om hun 5-jarig bestaan te vieren besloten ze om een zwaardere IPA te brouwen met een zeer hoog bittergehalte. Hierdoor ‘ruïneert’ het bier alle IPA’s die je na deze zou willen drinken. Eerste reden waarom is dat je smaakpalet overspoeld wordt door al dit hopgeweld en de tweede is dat zeer veel IPA’s niet aan dit bier zullen kunnen tippen. Een en al citrus, passievrucht met harstonen heeft dit hopbommetje ook een sterke bitterheid die zich doorzet in de nasmaak. Het bier is letterlijk een vloeibare ode aan de hop.

Brouwerij Kees – Top of the Morning

De Nederlandse brouwer Kees Bubberman had als brouwer bij Emelisse al de nodige faam opgebouwd. Ondertussen is zijn eigen brouwerij vier jaar actief en zijn populariteit reikt ver buiten de landsgrenzen. Tijdens een weekendje Zeeland tref je de bieren zeker ergens op de kaart en dankzij een nieuwe afvullijn voor blikken, kunnen we in België ook steeds meer van zijn creaties ontdekken. De ondertitel van het bier geeft perfect mee wat je kan verwachten: een oatmeal breakfast coffee stout. Kortom, een donkerbruin bier met een krachtig moutkarakter dat gedefinieerd wordt door de aroma’s van koffie en chocolade. Het geheel wordt gedragen door een romig mondgevoel dankzij de haver. Een topper uit ons buurland

Chouffe – Brasserie d’Achouffe – Duvel Moortgat

Iconisch, Belgisch en sprookjesachtig, zo kan je Chouffe misschien nog best omschrijven. Klein begonnen in 1982 heeft de charmante kabouter Marcel ondertussen de ganse wereld veroverd. De koriander bepaalt mee het karakter van de Chouffe die we zo goed kennen. Je kunt het kruid gemakkelijkst ontdekken in de neus van het bier. En dat blijft behouden bij de Chouffe op blik, net als zijn kenmerkende fruitigheid die de gist creëert. Het enige verschil zit hem in het feit dat het bier op blik niet hergist wordt. Kenners zullen opmerken dat het bier net iets minder body heeft daardoor, velen detecteerden echter geen verschil.

Dit artikel verscheen eerder in Het Laatste Nieuws.

Categories: beer insights