Voorbije week las ik een zoveelste stuk over het verschil tussen bierproever en beer geek. Niet alleen is dit soort hokjesdenken schadelijk, ik maakte dezelfde bedenking die ik al bijna een decennium maak: Wat als we het nu eens over bierdrinkers of biergenieters zouden hebben?

Als we als bierwereld mensen in hokjes blijven stoppen, zijn we onze eigenste ergste vijand geworden. Eerst en vooral omdat het nonsens is, mensen kun je niet terugbrengen tot een label. Ik ken evenveel bierliefhebbers die alle bieren die ze ontdekken beoordelen op Untappd of devote ratebeerians zijn, en tegelijk kunnen genieten van traditionele bieren. Of omgekeerd, mensen die af en toe genieten van een bier, en steevast kiezen voor nieuwe bieren, gewoon omdat ze ervan houden nieuwe smaken te ontdekken. 

Ten tweede is dit soort zwartwit denken niet alleen niet meer van deze tijd, het is schadelijk voor de bierwereld an sich. De brouwers overstegen dit soort denken al een hele poos geleden. Denk maar aan de vele inspirerende collaboration brews. Van die verfijnd zure Vibrant P’Ocean van Brouwerij Rodenbach en Amerikaanse Dogfish brewery, of de mooie sour quadrupel van de Gentse DOK Brewing en de Letse Tanker Brewery of de gesmaakte Deux Amis collab brew tussen de Amerikaanse Lost Abbey en Brasserie Dupont. Zo zijn er nog talloze voorbeelden.

En last but not least, hierdoor zien het we het belangrijkste over het hoofd. Hoe je het ook draait of keert, bierliefhebbers die bijhouden welke bieren ze proeven, doorheen het jaar meerdere bierfestivals bezoeken en uitstapjes naar brouwerijen plannen, maken slechts een zeer klein deel uit van de bierconsumenten. Onze focus zou moeten liggen op hoe we nog meer mensen de schoonheid van bier kunnen tonen. We zouden columns moeten schrijven over waarom zo vele mensen in de winkels er nooit voor kiezen om speciaalbieren in hun kar te zetten. 

Dat is dé reden waarom ik er jaren geleden voor koos om veel verder te kijken dan de bierwereld, om bier overal op tafel te krijgen. Dus wat met de bierdrinker? En wat als we nog veel meer mensen dan nu deze mooie drank kunnen laten ontdekken? Dát zou de brouwers, de bierbeleving en biercultuur pas echt vooruit helpen. 

Beeld: fotograaf Steven Richardson

Categories: beer talk