Donderdag stond de telefoon roodgloeiend en dat had alles te maken met het beroemdste bier van de wereld: Westvleren. Jan Linders supermarkten verkocht op donderdag 8 maart Westvleteren 12 in hun supermarkten aan de prijs van 9,95 euro per flesje.

In hun verklaring wou Jan Linders de consument in het zuiden van Nederland kennis laten maken met dit mooie bier. Het staat onder bierliefhebbers dankzij de website Ratebeer immers bekend als het beste bier ter wereld en is tevens de enige trappist die Jan Linders nog niet in het assortiment had.

Waar wringt nu het schoentje? Eerst en vooral bij de prijs. De Westvleren 12 verkopen de monniken aan 45 euro per bak, waardoor het grootste deel van de winst naar de supermarkt en de inkooppartners stroomt, niet naar de effectieve brouwers van het bier. Al jarenlang kun je Westvleteren zowel on- als offline vinden aan tienvoudige van de originele verkoopprijs. Dit is niet ongewoon. We zien dezelfde dubieuze handel in oude geuzes. Bekijk maar volgende website: www.mybeercollectibles.com. Ook op 2dehands.be proberen velen regelmatig munt te slaan uit Westvleteren en oude geuzes. En terwijl we de voorbije 10 jaar af en toe zulke online advertenties/verkoop opmerkten, wordt het nu pijnlijk duidelijk dat dit al langer niet meer het werk is van individuen, maar van soms ruime netwerken en organisaties.  

Ook de drankenhandels vertellen hetzelfde verhaal. Zij verkopen het bier aan eerlijke prijzen en genieten hierdoor het vertrouwen van de Belgische lambiekbrouwers en geuzestekers. Via netwerken worden deze bieren opgekocht in grote hoeveelheden om dan aan woekerprijzen online verkocht te worden. Melissa Dhooghe van Bierhalle Deconinck legde de vinger op de wonde met een krachtige Facebookpost waarin ze deze oneerlijke handel aanklaagde.

Dat bier soms nog te goedkoop verkocht wordt, vooral als het dan gaat om bijzondere bieren zoals de oude geuzes, dat klopt. Alleen verwacht ik dan wel dat het geld terechtkomt bij deze die het verdienen, in eerste plaats bij de brouwer of steker en in de tweede plaats bij de winkels die het met veel zorg verkopen en toelichten.

Het gaat echter niet alleen om de prijs. De monniken hebben altijd duidelijk gecommuniceerd dat ze hun bier alleen willen verkopen aan particulieren zonder commerciële doelstellingen. Niet alleen ligt dat in lijn met hun waarden als trappisten, maar ze zijn ook een VZW, vereniging zonder winstoogmerk. Voorbije dagen las ik vaak in reacties dat veel mensen geloven dat ze hun productie met opzet zo beperkt houden opdat hun bier zo schaars en extra gegeerd zou blijven. Dat ligt enkel aan een gebrek aan inzicht en kennis over het leven van de monniken van de abdij van Sint-Sixtus. Ora et labora. Het leven gewijd aan God gaat voor op alles. Dat houdt in dat alle inkomsten dienen om in hun eigen behoeften te voorzien, tenzij het naar liefdadigheid of goede doelen gaat. Uitbreiden, meer brouwen en dus meer inkomsten genereren interesseert hen niet, en dat is hun goed recht.

Jan Linders verklaarde dat alles georganiseerd werd vanuit ‘goede intenties’. Als je zo flagrant de levensvisie en wensen van de trappisten van Sint-Sixtus gaat negeren, heb dan tenminste het fatsoen om het toe te geven. Daar komt nog bij dat tot op de dag van vandaag de supermarkt maar niet wil zeggen hoe ze aan die 7200 flesjes zijn geraakt. Volgens hen werden ze niet illegaal verkregen. Als ze toch niets te verbergen hebben, begrijp ik helemaal niet waarom ze hun officiële inkooppartners niet kunnen noemen.

Westvleteren 12, voor mij blijft dit een zeer geslaagd bier waar ik erg van kan genieten. Dat ik dit bier niet terugvind in de supermarkt of drankenhandels, vind ik helemaal niet zo erg. Het smaakt me dan des te meer als ik er eentje bestel op het zonnige terras van Brasserie In de Vrede tijdens de lente of zomer. En voor de rest van het jaar heb ik meer dan genoeg keuzes uit België en Europa.

Categories: opinie